تاثير مشکلات تغذيه اي بر يادگيري دانش‌آموزان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 12 خرداد 1392
بازدید : 353
نویسنده : علی طلعتی باغسیاهی

تاثير مشکلات تغذيه اي بر يادگيري دانش‌آموزان

دانش آموز

مغز ما براي انجام فعاليت‌هاي فکري، به ويژه تمرکز فکر، به گلوکز(قند) فراوان احتياج دارد. سعي کنيد اين گلوکز را بيشتر از فروکتوز (قند ميوه‌ها) تامين کنيد. امروزه درصد بالايي از مواد موجود در برنامه هاي غذايي را ميوه‌ها و سبزي‌ها تشکيل مي‌دهند. شما خودتان بارها تجربه کرده‌ايد که با خوردن ميوه‌هاي شيرين، سالاد و سبزي‌ها چقدر شاداب‌تر و سرزنده‌تر مي‌شويد و آمادگي بيشتري براي فعاليت‌هاي ذهني پيدا مي‌کنيد.

دانش‌آموزان، از دوران نوزادي و کودکي گذر کرد‌ه‌اند و از نظر وضعيت تغذيه‌اي يکي از مهم‌ترين دوران‌هاي زندگي خود را پشت سر گذاشته‌اند.

دوران جنيني و سال اول زندگي مهم‌ترين دوران رشد يک کودک است و رسيدن مواد مغذي اعم از پروتئين، انرژي و ريزمغذي‌ها نقش بسيار مهم و اساسي در رشد او تا پيش از مدرسه دارد. عوارض بعضي از کمبودهاي تغذيه‌اي، در سنين مدرسه غير قابل جبران است.

مشکلات تغذيه‌اي

عمده‌ترين مشکلات تغذيه‌اي دانش‌آموزان کشور، سوءتغذيه ناشي از کمي دريافت پروتئين و انرژي، کمبود يد، کمبود آهن و کم‌خوني ناشي از آن است. کمبود ويتامين‌هاي گروه B مانند ويتامين 2‌B و کمبود ويتامين D نيز در کودکان گزارش شده است. بعضي از اين کمبودها به دليل فقر مواد مغذي در بعض مناطق، گروه‌هاي سني مختلف را درگير مي‌کند، ولي کودکان به دليل افزايش نياز در دوران رشد بيشتر در معرض خطر قرار مي‌گيرند. افزايش نياز در اين دوران قابل توجه است و به خصوص کودکان در جهش‌هاي رشد نياز بيشتري به مواد مغذي مانند يد و آهن دارند.

کم‌‌خوني فقر آهن و اثر آن بر قدرت فراگيري

کودکان در سنين مدرسه، به خصوص اگر متعلق به خانواده‌هايي با سطح اقتصادي و اجتماعي پايين باشند، ممکن است به درجاتي از فقر آهن و کم‌خوني ناشي از آن مبتلا شوند. در مناطقي که آب آلوده است و وضعيت بهداشت محيط در سطح مطلوبي نيست، ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و انگلي موجب سوءتغذيه پروتئين - انرژي مي شود که روي جذب آهن اثر دارد ، حتي اگر دريافت آهن از طريق مواد غذايي کافي باشد.

عوارض مهمي که مربيان مي‌توانند به وسيله آن به کمبود آهن در کودک مشکوک شوند، بي‌تفاوتي، خستگي و بي‌حسي، کاهش قدرت يادگيري و تمايل نداشتن به شرکت در فعاليت‌هاي بدني مانند ورزش است. کودک پس از اين مرحله از ذخاير آهن بدن خود استفاده مي‌کند و در صورتي که اين ذخاير کاهش يابد، کم‌کم وارد مرحله کم‌خوني فقر آهن مي‌شود.

کمبود يد و يادگيري دانش‌آموزان

کمبود يد نيز بر يادگيري، افزايش مهارت‌هاي فکري و ذهني اثر غيرقابل ترديدي دارد. بسياري از غذاها در تقويت حافظه و يادگيري موثرند، اما بيشتر مردم يا از آنها غافل‌ هستند و يا در استفاده از آنها کوتاهي مي‌کنند، در نتيجه خود و فرزندان‌شان را از هوش و استعداد کافي محروم مي‌کنند. حافظه انسان از شگفتي‌هاي آفرينش است که مي‌تواند 5/2 ميليون برابر پيشرفته‌ترين کامپيوترها اطلاعات را در خود ذخيره و آنها را بازيابي کند.

حافظه انسان در سنين 7 تا 10 سالگي به حد اعلاي قدرت خود مي‌رسد و مي‌تواند بيشترين مطالب را فراگيرد، براي همين است که از قديم اين سن را سن يادگيري ناميده‌اند.

تغذيه مناسب

نقش تغذيه مناسب که در واقع استفاده متناسب و متعادل از گروه‌هاي اصلي مواد غذايي است، در تامين سلامت افراد، غير قابل انکار است. تغذيه مناسب و متنوع در ميزان قدرت يادگيري دانش‌آموزان موثر است و بر رشد تحصيلي آنان، افزايش بازدهي در سرمايه‌گذاري آموزشي و در نهايت، بهره‌وري ملي تاثير خواهد گذاشت.

نقش مواد غذايي در بدن

نقش مواد غذايي در بدن را مي‌توان به سه مورد زير تقسيم کرد:

1- توليد انرژي: براي انجام فعاليت‌هاي حياتي دستگاه‌هاي گوناگون بدن مانند قلب، ريه، دستگاه گوارش و عضلات و تامين انرژي لازم براي انجام کارهاي روزانه، قندها و چربي‌ها از عمده‌ترين گروه‌هاي تامين کننده ي انرژي هستند.

2- توليد مواد: که سبب رشد، ترميم و بازسازي بافت‌هاي بدن مي‌شود. پروتئين‌ها مهم ترين گروه مواد غذايي مورد استفاده براي ماده‌سازي هستند.

3- انجام واکنش‌هاي شيميايي: از جمله وظايف ويتامين‌ها و ترکيبات معدني ، انجام واکنش‌هاي شيميايي است که کمبود آنها عامل بروز بيماري‌هاي گوناگون مي‌شود.

عوامل تقويت حافظه از نظر علمي

مهم‌ترين عوامل در بهره‌وري از حافظه عبارتند از:

• رعايت بهداشت بدن

• خوب خوردن و خوب جويدن غذا

• مصرف غذاهاي مقوي و انرژي زا

• ايجاد رابطه عاطفي

• ميزان تلاش فرد براي يادگيري

• انگيزش




:: موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,
:: برچسب‌ها: تغذیه , یادگیری ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
lgy در تاریخ : 1392/4/29/talati55 - - گفته است :
عالی بود


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








<-Text1->

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهشتیان روی زمین و آدرس talati55.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 143
بازدید کل : 185729
تعداد مطالب : 44
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 2


RoozGozar.cOm--->

كد موسيقي براي وبلاگ

RSS

Powered By
loxblog.Com